zaterdag 8 januari 2011

Vrijwilliger bij de voedselbank in Amersfoort


Geschreven eind 2008
Omdat ik midden 2010 woordvoerder Werk en Inkomen werd,
ben ik gestopt met mijn vrijwilligerswerk bij de Voedselbank

Sinds enige maanden doe ik vrijwilligerswerk bij de Voedselbank – ik help bij de intakes. Zo leer ik allerlei mensen kennen die tussen wal en schip zijn gevallen of die zoveel schulden hebben opgebouwd, dat ze door de afbetalingen geen geld meer hebben om eten te kopen.

De Voedselbank is een particuliere organisatie, die geen subsidie krijgt van de gemeente. Op dit moment komen er wekelijks bijna 250 mensen om een pakket op te halen. Deze mensen hebben allemaal minder dan 40 euro per week over na aftrek van de vaste lasten (huur, gas/energie/water, telefoon, ziektekostenverzekering en afbetalingen van schulden). Autokosten worden niet gerekend tot de vaste lasten, en onze klanten hebben dus meestal geen auto. Vaak zijn ze in deze situatie beland door schulden, maar soms ook door ziekte of doordat hun partner is weggevallen door scheiding of overlijden. Een aantal mensen zijn asielzoekers, die wel legaal in Nederland verblijven omdat zij hoger beroep hebben aangetekend, maar noch woonruimte noch inkomen van de overheid ontvangen.

Sommigen hoeven alleen maar bijstand of huurtoeslag aan te vragen om meer geld over te houden. Anderen worden door ons doorverwezen naar Stadsring 51, om een betere regeling te treffen voor de aflossing van hun schulden, zodat zij net een paar tientjes extra per week overhouden. Het is dus de bedoeling dat mensen slechts tijdelijk door De Voedselbank worden geholpen, totdat hun financiële situatie is gestabiliseerd en zij weer meer dan 40 euro per week overhouden.

Maar het kan heel lang duren voordat mensen het inkomen hebben waar zij recht op hebben. Het vinden van inkomensondersteuning en het invullen van de verschillende formulieren vereist vaak de hulp van deskundigen. Zoveel formulieren, zoveel verschillende regels, zoveel vragen! Geen wonder dat mensen daarin verdrinken. Het is schrijnend voor deze mensen, maar voor mij als politicus ook zeer leerzaam om te zien hoe de voorschriften die door de gemeente en politici worden opgesteld, uitwerken in de praktijk.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten